Presentation av styrelsen
Ser du en post som du skulle vilja veta mer om? Eller skulle du vilja ha en post som förtroendevald som vi inte redan har? Hör av dig till Humanistiska föreningens ordförande på ordf@humf.su.se!
Du kan även läsa mer om hur du engagerar dig i HumF här.
(Från vänster till höger)
Övre raden: Jonas Grahn, Jonathan Hedman, Anna Sjöström, Kat Bergström, Mimi Börjesson, Alexander Löf, Nina Laurell, Ebba Möhle
Nedre raden: Ali Safi, Sophie Wallén
Ej i bild: Sarina Johansson, Parsa Gohari
FÖRVALTNINGEN
Presidiet utgörs av ordförande och vice ordförande. Förvaltningen utgörs av ordförande, vice ordförande samt skattmästare.
Presidiet
Ordförande
Anna Sjöström
Ordförande och vice ordförande har det yttersta ansvaret för föreningen och är föreningens främsta ansikte utåt. De ansvarar bland annat för att leda styrelsearbetet, för att hålla styrelsen informerad samt för att delegera arbetsuppgifter. Arbetet är till stor del administrativt och man har kontinuerlig kontakt med utskotten och alla delar av verksamheten. Det åligger också presidiet att kalla till styrelsemöten och föreningsmöten.
Presidiet har ansvar för upprättandet och efterlevnaden av verksamhetsplan, årsberättelse och budget samt vid behov uppdatering av diverse dokument. Presidiet utgör, tillsammans med skattmästarna, föreningens förvaltning. Presidiet brukar väljas till firmatecknare. Presidiet består av Ordförande och Vice ordförande.
Skattmästeriet
Vice Skattmästare
Vakant
Skattmästaren ansvarar för föreningens ekonomi. Detta innebär bland annat att skattmästaren har budgetansvar, bokföringsansvar, löneansvar samt ansvar för att styrelsens utskott följer budgeten.
Skattmästaren utgör, tillsammans med presidiet, föreningens förvaltning. Skattmästarna brukar väljas till firmatecknare. Skattmästeriet består av ordinarie och vice skattmästare.
STYRELSEN
Sekretariatet
Sekreteraren ansvarar för att upprätta protokoll under föreningens styrelse- och föreningsmöten. I arbetet ingår även att se till att handlingar skickas ut i god tid samt att protokoll justeras och skickas ut ordentligt. Sekreteraren är även delaktig i utformningen av föredragningslistor till möten, sammanställande av möteshandlingar samt planering av styrelsens sommar- och vinterkonferens.
Andra uppgifter utgörs bland annat av arbete med föreningens stipendier och priser samt arkiveringen av relevanta handlingar och dokument.
Sekretariatet består av Sekreteraren och förtroendevalda.
Klubbmästeriet
Klubbmästeriet ansvarar för pubverksamheten, med främsta uppgift att driva Onsdagspuben. Klubbmästeriet har ansvar för alla delar av pubverksamheten, detta innefattar bland annat servering, matlagning, inköp av både dryck och mat samt marknadsföring av pubarna. De är högst ansvariga för klubbmästeriet och dess förtroendevalda och funktionärer.
Klubbmästeriet består av klubbmästare och vice klubbmästare samt med ett antal förtroendevalda vars arbetsuppgifter kan komma att skifta från år till år (exempelvis barchef, kökschef/kock).
Övermarskalksämbetet (ÖmÄ)
Vice övermarskalk
Vakant
Övermarskalkarna ansvarar för att upprätthålla föreningens traditioner genom verksamhet knuten till föreningens högtider. Detta innebär främst att ordna föreningens middagar så som recentiorsmiddagarna, födelsedagsmiddagen och Hasselbacksfesten.
Övermarskalksämbetet har även ansvar för att närvara samt representera, alternativt organisera andra representanter för Humanistiska föreningens räkning vid olika akademiska högtider vid Stockholms universitet, främst magister- och doktorspromoveringar.
Övermarskalken är dessutom presidiet behjälplig vid kontakten med Humanistiska föreningens syster- och vänföreningar. Samt för kontakten med föreningens seniorer. Övermarskalksämbetet består av en övermarskalk och en vice övermarskalk samt förtroendevalda och funktionärer.
Informationsutskottet
Informationsansvarig ansvarar för och sköter kommunikation och marknadsföring i sociala medier, på hemsidan, via affischer på anslagstavlor på Gula villan och universitetet samt ett nyhetsbrev till HumF:s medlemmar. Informationsansvarig hanterar även förfrågningar gällande marknadsföring/samarbeten, samt framtagande och beställning av flyers, profilprodukter etc.
Denna post är främst administrativ, till skillnad från de andra delarna av HumF:s styrelse som är mer operativa. Informationsansvarig ansvarar även för HumF:s interna kommunikation och för att alla inkommande mail och förfrågningar hamnar hos rätt utskott.
Informationsutskottet består av en informationsansvarig och en vice informationsansvarig, samt förtroendevalda.
Programutskottet
Programutskottet ansvarar för att anordna både kontinuerlig och temporär programverksamhet på Gula villan samt ansvarar för marknadsföringen av dessa. Detta kan exempelvis vara föreläsningar, filmkvällar, kroki, kulturella utflykter, vandringar i naturen, Afternoon tea, fika, konstevenemang, spelkvällar eller quiz.
Programutskottet ansvarar också för kontakten med externa parter som t.ex. föreläsare, poeter, samhällsdebattörer osv. som deltar i de evenemang programutskottet anordnar. Programutskottet ska även vara Humanistiska föreningens medlemmar behjälpliga om dessa önskar ordna programverksamhet på Gula villan.
Programutskottet ansvarar och är kontaktperson för kören HumHum, HumF:s bokcirkel samt andra kontinuerliga aktiviteter. Programutskottet ansvarar för Insparken och Humanistveckan (som båda äger rum varje hösttermin) samt Välkomstveckans program under vårterminen och för kontakten med Humanistiska fakultetsrådet likväl som fakultetens studentråd. Programutskottet består av programansvarig och vice programansvarig, tillsammans med förtroendevalda och funktionärer.
Borgmästeriet
Borgmästaren ansvarar för föreningslokalen, Gula villan, övervakar och reparerar huset, sköter beställningar av förbrukningsartiklar samt håller kontakten med hyresvärden Akademiska hus, tar hand om lokalbokningar och sköter logistiken kring externuthyrningar. Dvs. administrerar personal och kontakt gentemot kunder. Borgmästeriet består av Borgmästaren samt förtroendevalda.
Sakrevisorer
Föreningen har även sakrevisorer utsedda av föreningsmötet för att granska föreningens arbete. Dessa nås på sakrev@humf.su.se