Valberedningens anmodan till styrelsen 2026



Sök till Humanistiska föreningens styrelse 2026!

Nu går det att ansöka till styrelseposterna för 2026!

Vill du bli en del av laget som organiserar allt som pågår på Gula villan? Skicka din ansökan med en kort beskrivning av dig själv, vad du studerar, vilken post/vilka poster du ansöker till samt motivering till varför du ansöker till den specifika posten i Humanistiska föreningens styrelse. Intervjuer sker löpande så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, dock senast måndag 17 november till valberedning@humf.su.se. Markera mejlet som “Ansökan HumF styrelse 2026” samt ditt namn.

Information:

Valmötet där Humanistiska föreningens styrelse för nästkommande mandatperiod väljs är måndag 1a december. Valberedningen kommer att ta fram förslag till föreningsmötet med nomineringar till de olika styrelseposterna i god tid innan dess.

Mandatperioden är 1 januari - 31 december 2026. Överlämningsdagen för genomgång av överlämningsdokument samt annan teoretisk och praktisk information från styrelsen 2025 till styrelsen 2026 kommer att äga rum i december.

I Humanistiska föreningens styrelse innefattar styrelseuppdraget en utskottsdel där man genomför arbetet i det utskott som man ansvarar för, samt uppdraget som styrelseledamot där man tillsammans med övriga styrelsen utför styrelsearbetet. Dvs. diskuterar föreningens verksamhet och fattar löpande styrelsebeslut under året. Två lika viktiga om än olika delar av uppdraget.

Har du frågor? Mejla valberedningen valberedning@humf.su.se eller informationsansvarig info@humf.su.se.

Har du frågor till nuvarande styrelse gällande hur det är att inneha respektive post så går det även bra att mejla dem.

Kontaktuppgifter hittar du här.

Välkommen med din ansökan!



OBS: När du har skickat in din ansökan till valberedning@humf.su.se och väntar på svar så rekommenderar vi att du kollar skräp- eller spamkorgen för det händer ibland att våra mejl hamnar där!

Sista ansökningsdag: 17e november.



Med vänliga hälsningar

HumF:s Valberedning 2025/2026

Eevi Ursin

Claire Lindsay

Parsa Gohari


Följande poster går att söka till:

● Ordförande

● Vice ordförande

● Sekreterare

● Skattmästare

● Vice skattmästare

● Klubbmästare

● Vice klubbmästare

● Övermarskalk

● Vice övermarskalk

● Programansvarig

● Vice programansvarig

● Informationsansvarig

● Vice informationsansvarig

● Husansvarig



Presidiet - Ordförande & Vice ordförande

Ordförande och vice ordförande har ett övergripande ansvar för

styrelsens arbete och är föreningens främsta ansikte utåt. De ansvarar bland annat för att leda styrelsearbetet, hålla styrelsen informerad samt delegera arbetsuppgifter. Om en styrelsepost inte fylls ansvarar presidiet för den postens arbetsuppgifter tills posten åter kan tillsättas.

Det åligger också presidiet att kalla till styrelsemöten och föreningsmöten.

Presidiet har ansvar för upprättandet och efterlevnaden av verksamhetsplan, årsberättelse och budget samt vid behov uppdatering av diverse dokument. Presidiet utgör, tillsammans med skattmästarna, föreningens förvaltning. Presidiet brukar väljas till firmatecknare. 

Presidiet består av Ordförande och Vice ordförande.


Sekretariatet - Sekreterare

Sekreteraren ansvarar för att upprätta protokoll under föreningens styrelse- och föreningsmöten. I arbetet ingår även att se till att handlingar skickas ut i god tid samt att protokoll justeras och skickas ut ordentligt. Sekreteraren är även delaktig i utformningen av föredragningslistor till möten, sammanställande av möteshandlingar samt planering av styrelsens sommar- och vinterkonferens. Andra uppgifter utgörs bland annat av arbete med föreningens stipendier och priser samt arkiveringen av relevanta handlingar och dokument.

Sekretariatet består av Sekreteraren och förtroendevalda.


Skattmästeriet - Skattmästare & Vice skattmästare

Skattmästaren ansvarar för föreningens ekonomi. Detta innebär bland annat att skattmästaren har budgetansvar, bokföringsansvar, löneansvar samt ansvar för att styrelsens utskott följer budgeten. Skattmästaren utgör, tillsammans med presidiet, föreningens förvaltning. Skattmästarna brukar väljas till firmatecknare.

Skattmästeriet består av ordinarie och vice skattmästare.


Klubbmästeriet - Klubbmästare & Vice klubbmästare

Klubbmästeriet ansvarar för Humanistiska föreningens pubverksamhet, med främsta uppgift att driva Onsdagspuben.

Klubbmästeriet har ansvar för alla delar av pubverksamheten, detta innefattar bland annat servering, matlagning, inköp av både dryck och mat samt marknadsföring av pubarna. De ansvarar även för den kontinuerliga värvningen av nya engagerade till “KlubbNästeriet”, f.d. “The Nest”.

Klubbmästeriet består av klubbmästare och vice klubbmästare samt med ett antal förtroendevalda vars arbetsuppgifter kan komma att skifta från år till år (exempelvis barchef, kökschef/kock).


Övermarskalksämbetet - Övermarskalk & Vice övermarskalk

Övermarskalksämbetet ansvarar för att upprätthålla Humanistiska föreningens traditioner genom verksamhet knuten till föreningens högtider. Detta innebär att ordna två recentiorsmiddagar per år, en födelsedagsmiddag, en Valborgslunch, en Hasselbacksfest, en Ugglemiddag, en seniorsmiddag samt eventuellt andra middagar. Övermarskalken ansvarar även för Fakultetsmiddagen,

Kandidatceremonin, Uggleordens punschafton samt Ugglornas afton, en av Luciabalens officiella efterfester.

Det åligger även övermarskalksämbetet att närvara samt representera, alternativt organisera andra representanter för Humanistiska föreningens räkning vid olika akademiska högtider vid Stockholms universitet, främst magister- och doktorspromoveringar.

Övermarskalken är dessutom presidiet behjälplig vid kontakten med Humanistiska föreningens syster- och vänföreningar. Samt för kontakten med föreningens seniorer.

Övermarskalksämbetet består av en övermarskalk och en vice övermarskalk samt förtroendevalda och funktionärer.


Programutskottet - Programansvarig & Vice programansvarig

Programansvarig ansvarar för att anordna både kontinuerlig och temporär programverksamhet på Gula villan samt ansvarar för marknadsföringen av dessa. Detta kan exempelvis vara föreläsningar, filmkvällar, kroki, kulturella utflykter, vandringar i naturen, Afternoon tea, fika, konstevenemang, spelkvällar eller quiz..

Programutskottet ansvarar för kontakten med externa parter som t.ex. föreläsare, poeter, samhällsdebattörer osv. som deltar i de evenemang programutskottet anordnar. Programutskottet ska även vara Humanistiska föreningens medlemmar behjälpliga om dessa önskar ordna programverksamhet på Gula villan. Programutskottet ansvarar och är kontaktperson för kören HumHum, HumF:s bokcirkel samt andra kontinuerliga aktiviteter.

Programutskottet ansvarar för Insparken och Humanistveckan (som båda äger rum varje hösttermin) samt Välkomstveckans program under vårterminen och för kontakten med Humanistiska fakultetsrådet likväl som fakultetens studentråd.

Programutskottet består av programansvarig och vice

programansvarig, tillsammans med förtroendevalda och funktionärer.

Informationsutskottet - Informationsansvarig & Vice informationsansvarig

Informationsansvarig ansvarar för och sköter kommunikation och marknadsföring i sociala medier, på hemsidan, via affischer på anslagstavlor på Gula villan och universitetet samt ett nyhetsbrev till HumF:s medlemmar. Informationsansvarig hanterar även förfrågningar gällande marknadsföring/samarbeten, samt framtagande och beställning av flyers, profilprodukter etc. Denna post är främst administrativ, till skillnad från de andra delarna av HumF:s styrelse som är mer operativa. Informationsansvarig ansvarar även för HumF:s interna kommunikation och för att alla inkommande mail och förfrågningar hamnar hos rätt utskott.

Informationsutskottet består av en informationsansvarig och en vice informationsansvarig, samt förtroendevalda.


Husutskottet - Husansvarig

Husansvarig, kallad för “Borgmästare” under 2025, ansvarar för att upprätthålla en god standard i föreningslokalen Gula villan. Detta innefattar löpande tillsyn, underhåll och reparationer av lokalen. Hen ansvarar även för att kalla till och organisera städdagar samt för att beställa nödvändigt förbrukningsmaterial. Vid behov kan husansvarig även göra inköp av möbler, inredning och köksutrustning eller andra inventarier som behöver uppdateras eller ersättas för att Gula villan ska fortsätta vara en trivsam och funktionell miljö.

I rollen ingår också att hålla kontakten med hyresvärden Akademiska Hus och säkerställa ett gott samarbete. Husansvarig hanterar även lokalbokningar samt planerar och administrerar uthyrningar till externa aktörer. Det inkluderar samordning av personal samt kontakt med kunder.

Husansvarig har dessutom ett nära samarbete med Gula Villans kanslister och har möjlighet att delegera arbetsuppgifter och ansvar till dem vid behov.

Husutskottet består av Husansvarig samt förtroendevalda.