FILM PÅ GULA VILLAN

Humanistiska föreningens filmkvällar

En tisdag i månaden är den filmkväll på Gula villan - endast medlemmar är välkomna och det brukar alltid finnas popcorn eller andra snacks. Har du tur är även baren öppen.

Vilken film det är får du gissa på vår instagram - svaret brukar läggas upp ca en vecka före visningen.

Movie nights at Gula villan

Once a month we have a movia night at Gula villan, snacks are served and only our members are welcome.


Här nedanför hittar du recensioner från våra senaste filmkvällar
- vill du skriva en recension? skriv till pru@humf.su.se

Below you find the reviews from our latest viewings
- do you want to write a review? contact pru@humf.su.se


“The Favourite” - en stark start för HUMF’s filmkvällar

Klockan är 17:14 och i Gula Villan börjar Humanisternas Förening ta plats på ett antal av sofforna för att se filmen “The Favourite”, i regi av Giorgos Lanthimos, som nu även är bioaktuell med filmen “Poor Things”, som även den låter skådespelerskan Emma Stone briljera likt hon gör i denna film.

Det surras och småpratas, och trots kylan utanför, verkar rummet och människorna däri befinna sig i en helt annan tid. Det är en kontrast värd att notera, för snart ska även kontrasterna ta sin plats på skärmen. För det här är inte vilket kostymdrama som helst, utan ett absurdistiskt mästerverk. 

Filmen låter några av vår tids duktigaste skådespelare lysa med sin briljanta tolkning av rollerna. Emma Stone spelar Abigail, en ung kvinna i sökande efter en stabil tillvaro och bekräftelse som blir rekommenderad slottet av sin moster på landet. Väl där möter hon Drottningen Anne, (som för övrigt är baserad på den verkliga regenten i Storbritannien, född 1665, död 1714) spelad av den briljanta Olivia Wilde i en av hennes mest excentriska roller. Rachel Weisz spelar Sarah, drottningens första hovdam som hon har en intensiv och intim relation med. Det är den positionen som utmanas när Abigail flyttar in på slottet. Ganska snabbt blir det en maktkamp med olika motiv. Abigail vill bara ha makt för maktens skull, och inflytande för lekens, och Sarah värnar om monarkin och drottningen som två separata delar.  

Könsnormer utmanas genomgående, både i uppvisandet av feminin sårbarhet och maskulint maktutövande i form av sociala och stilmässiga eskapader. Männen bär smink och förblir till största del namnlösa genom berättelsens gång.  Kvinnorna tar plats, både i dialogutrymme och på skärmen. 

När filmen väl börjar är det så tyst att man kan höra en apelsin skalas längst bak i köket. Men när den slutar är surret igång ljudligt igen. Och reaktionerna är blandade. När jag sätter mig vid ett gäng för att kolla vad de tycker, är den första reaktionen “Älskade den! Satt med gåshud typ hela tiden!”, och jag håller entusiastiskt med. Men direkt bredvid sitter en som inte håller riktigt samma värme för filmen. “Jag föredrar något pulshöjande, lite action, duvet.” varpå jag säger “Jag gillar pulshöjande på annat sätt, ganska exakt som det blev i den här filmen!”, och efter det diskuteras definitionen av “pulshöjande” en liten stund. 

Men nej, det är ingen action- eller skräckfilm och den är inte heller särskilt lättsmält. Den är lång, intensiv och stundvis riktigt underhållande. I en mörk, absurd och grotesk skildring av en realistisk berättelse möter vi karaktärerna och berättelsen på stor skärm.

Det är nog också anledningen till varför det är en av mina absoluta favoritfilmer.

Ebba Möhle, 20e februari 2024

“The Favourite” - a strong start for HUMF’s Movie nights

It's 17:14, and the room fills up with eager members of the humanist faculty, sitting down on a few sofas provided to see the movie “The Favourite”. There's an ambience of experience, and although it's cold outside, there is warmth in here. It almost seems like the room is in another time. A contrast worth noting. 

This movie is directed by Giorgos Lanthimos and lets  some of our times most talented actors shine with their brilliant interpretations of their roles. Emma Stone plays Abigail, a young woman in search for a job. She talks about morality buy realizes she cannot keep it. Beauty and perversity. 

Olivia Wilde plays the eccentric queen Ann, a character based of the 18th century Queen of England. 

Rachel Weisz plays Sarah, the Queens court lady in command, a highly opinionated Character in a constant struggle of power colliding with love. She loves the monarchy, but the queen no less. But one thing dividing Sarah from Abigail is the view on the Queen. Sarah separates The state and the Monarchy from the Queen, but The Queen feels she is the equivalent of both combined. 

The cinematography is breathtaking, and the plot quite enticing. With a constant 0,6mm fisheye effect, we are being given the opportunity to see the absurdity as well as the loneliness of these people in what seems like huge spaces.  

While the entire movie aims to look like a period piece, the inspiration is all which is taken. There is little actual accuracy in the way it's portraying this time, but if the aim is to give a satirical interpretation on the power dynamics of high society of that as well as our time, it is very clearly succeeding.

After the movie has ended, I sit down and talk to a few of HUMF's members to see their reactions, which surprisingly enough, wildly differ between the groups. Some people enthusiastically exclaim they love it, and one gentleman goes ahead to tell me that this movie did not meet his expectations at all, since he expected something more thrilling, something more along the lines of an action filled comedy. He says the movie left a lot to wish for. I ask him what he would’ve enjoyed, and he goes on to tell me he prefers horror films. We discuss the definition of “thrilling” for a while, but end the discussion fairly quick after all,

I’ve seen this movie many times, but it is not for the lighthearted. What seems like a regular costume drama, quickly turns out to be something very different. Something dark, absurd, gut wrenching and intense.


Ebba Möhle, 20th february 2024